Die malle Jan
“In Beerlegem (Zwalm), op zo’n 20km van de Koer, lag een door de storm gevelde eik. Zorgvuldig werd hij met al zijn wortels op een oude kar gelegd, hem erend in zijn kruin, een kar gemaakt van eikenhout, van gesmeed en gelast staal en rubberen vrachtwagenbanden. Het hout van de kar moet veel ouder zijn dan de boom die wij er mee zullen vervoeren.
Boom en kar. Beiden zijn zij tijdsdragers en stille getuigen in een verhaal waarin de mens de hoofdrol steelt. Gegrond in een nieuw verhaal brengen wij hen op een volgende bestemming.” – Max Pairon
Het project Die malle Jan ontstond in de verbeelding van kunstenaar Max Pairon in het kader van het onderzoekstraject Veldwerk 2020 – 2021 van Kunstenplatform PLAN B. Die malle Jan verwijst daarbij naar de kar die vroeger gebruikt werd om boomstammen en andere lange voorwerpen zoals tramrails en molenroeden te transporteren; een onderzoek naar het gebruik van menselijke kracht en oude transporttechnieken in een nieuwstedelijke context.
Met het ‘uitzonderlijk vervoer’ van deze gevelde eik van het platteland via het historisch centrum van Gent naar de Brugse Poort, worden toevallige passanten uitgenodigd stil te staan bij de vraag hoe we als gemeenschap vandaag (kunnen) omgaan met grondstoffen en immaterieel erfgoed (vakmanschap, ambacht, techniek, natuur en landbouw).
Samen met de verschillende partnerorganisaties (VIERNULVIER, de Koer, Kunstenplatform PLAN B, WALPURGIS en Trage Wegen), vier paarden en een ploeg aan menners, planners, technici, koks en trekkers brengen zij dit artistieke transport stap voor stap dichter naar zijn eindbestemming: de Koer in de Brugse Poort in Gent. Daar zal dit kunstwerk worden geïntegreerd in de renovatie van het oude volkshuis. Op 30 mei 2021 vond het eerste deel van de reis plaats. Nu ligt de boom op een braakliggend terrein langs de Hundelgemsesteenweg ter hoogte van Sallemeulekouter, te wachten tot de reis kan worden voortgezet.
Ter voorbereiding van de nog af te leggen route toonde de ploeg wel al hoe de 22 meter lange eik door het straatbeeld kan manoeuvreren. Onder de naam 'Die malle Jan draaft door' werd met een koord als maquette op ware grootte, en een in elkaar geknutselde kruin en wortelkrop (die de breedte weergeven) een accurate simulatie gemaakt.
Bio
Max Pairon (°1988, BE) studeerde Drama aan KASK Gent, waar hij meteen een grote interesse voor scenografie en dramaturgie ontwikkelde. Als kunstenaar pint hij zich niet vast op een medium, maar laat zich leiden door een antropologische blik die zijn praktijk constant blijft voeden. Daarnaast is hij een van de drijvende krachten achter De Koer, een sociale en artistieke werking in de Brugse Poort in Gent. Eerder was werk van Max onder andere te zien op Bâtard Festival (Brussel), en ontwierp hij kostuums voor de voorstelling Matisklo (2018) van Bosse Provoost.