KUNSTENPLATFORM PLAN B

Maarten De Vrieze

22Hz.HOTEL / a worker’s timeline

22Hz.HOTEL / a worker’s timeline is een verderzetting van een project dat Maarten startte aan de haven van Gent. Daar ging hij in gesprek met truckchauffeurs uit Macedonië. Hij maakte een fysieke plek waar ze hun truck konden parkeren en begon aan een film waarin hij de truckers volgt. In Zwankendamme toont hij een montage waarbij hij de imker Ljupjo volgt. In de context van het dorp dat naast, maar ook ingekapseld tegen de industrie ligt, zet hij het gesprek rond de plaats van buitenlandse arbeiders in ons landschap voort. 

Maarten De Vrieze over de wijk, zijn creatieproces, en de rondleiding die hij zal geven rond zijn werk. 

Ik ben altijd geïnteresseerd in wie er in de samenleving gerepresenteerd en verzorgd wordt en wie niet. Zwankendamme is voor mij een soort bubbel. Het heeft zich doorheen de jaren helemaal ingekapseld tegen de industrie die zich rond het dorp bevindt. Alsof het dorp de groeiende haven en industrie, en vooral zij die daar werken (vaak tijdelijk en vanuit andere landen) zelfs actief negeert.  

Met mijn 22Hz.HOTEL / a worker’s timeline wil ik de abstracte ‘andere’ die achter de berm werkt, of ergens ver in de haven tijdelijk woont en werkt, naar het centrum van het dorp halen. In mijn werk wordt die ‘andere’ gerepresenteerd door de truckchauffeur. Al tijdens een vorige toonmoment van dit langdurige proces, in de haven van Gent, begon ik te werken met Macedonische truckchauffeurs. Zij konden toen nog overnachten op het terrein aan de dokken, maar door gentrificatie zouden ze veel dieper de haven in moeten verkassen, afgesneden van de rest van de wereld. Datzelfde geldt voor deze omgeving, waar de stad net een truckparking heeft goedgekeurd ergens helemaal op het einde van de haven. Hoe kunnen we niet ‘spreken over’, maar ‘spreken met’ de truckchauffeurs? 

Wie op bezoek komt in mijn tijdelijk atelier wordt ingewijd in mijn werkwijze. Aan de hand van de metafoor van de ketter, die door zijn ongeloof het geloofsysteem zichtbaar maakt, introduceer ik mijzelf als de kunstenaar die de scheuren in ons maatschappelijk vangnet aanschouwelijk maakt. 

Met 22Hz.HOTEL / a worker’s timeline hoop ik een verbinding te creëren tussen Zwankendamme en haar omgeving. Tijdens het weekend zullen mijn bevriende Macedonische truckers aanwezig zijn in het dorp en nodig ik ook truckchauffeurs uit de buurt uit. Ik wil de toeschouwers in direct contact brengen met elementen die we uit het dorp proberen te bannen of enkel in abstracte termen bespreken. Zo krijgt de haven en de arbeiders errond een gezicht.

BIO

Maarten De Vrieze werkte in fabrieken als elektromechanieker en autonoom designer, en reisde de wereld rond op zijn fiets voordat hij kunstenaar werd. Vervolgens studeerde hij Autonome Vormgeving aan KASK Gent en werkte samen met verschillende kunstenaars en collectieven zoals Haider Al Timimi, Simon Allemeersch en LucindaRa. Het onderzoek dat hij als kunstenaar aangaat, verhoudt zich tot het dagdagelijks ‘zijn’ van de mens binnen een groter geheel. Via filmdocumentaires, interventies in de openbare ruimte, tentoonstellingen en scenografie maakt hij voelbaar welke dominante vormen van macht onzichtbaar blijven, en hoe dit de samenleving vormgeeft.

Credits

Pero, Koki, Boris, Ljupjo, Bernard, Oliver, Hristijan, Jana, Aleksander, Petar, Elena, Vangel, Ivan, Saso, Igor, Nicola, Zvonko, Dejan, Vance, Toni, Kori, Goran, Dimo, Marian, Cinan, Kadir, Efndie, Fatih, Spedion, Vlarko, Panon en Tony.