KUNSTENPLATFORM PLAN B

Max Pairon

Die malle Jan

"In Beerlegem (Zwalm), op zo’n 20 km van de Koer, lag een door de storm gevelde eik. Zorgvuldig werd hij met al zijn wortels op een oude kar gelegd, hem erend in zijn kruin, een kar gemaakt van eikenhout, van gesmeed en gelast staal en rubberen vrachtwagenbanden. Het hout van de kar moet veel ouder zijn dan de boom die wij er mee zullen vervoeren. Boom en kar. Beiden zijn tijdsdragers en stille getuigen in een verhaal waarin de mens de hoofdrol steelt. Gegrond in een nieuw verhaal brengen wij hen op een volgende bestemming."  - Max Pairon

Max Pairon werkte in het kader van Veldwerk I aan Die malle jan, een onderzoek naar het gebruik van menselijke kracht en oude transporttechnieken in nieuwstedelijke context. De titel verwijst naar de kar die vroeger gebruikt werd om boomstammen en andere lange voorwerpen zoals tramrails en molenroeden te transporteren. 

Met het 'uitzonderlijk vervoer' van deze gevelde eik van het platteland via het historisch centrum van Gent naar zijn nieuwe bestemming, creatie- en ontmoetingsplek De Koer in de Brugse Poort, nodigt Max toevallige passanten uit stil te staan bij de vraag hoe we als gemeenschap vandaag (kunnen) omgaan met grondstoffen en immaterieel erfgoed (vakmanschap, ambacht, techniek, natuur en landbouw). 

Op 30 mei vond het eerste deel van de reis plaats. Nu ligt de boom op een braakliggend terrein langs de Hundelgemsesteenweg ter hoogte van Sallemeulekouter, te wachten tot de reis kan worden voortgezet.

BIO

Max Pairon (°1988, BE) studeerde Drama aan KASK Gent, waar hij meteen een grote interesse voor scenografie en dramaturgie ontwikkelde. Als kunstenaar pint hij zich niet vast op een medium, maar laat zich leiden door een antropologische blik die zijn praktijk constant blijft voeden. Daarnaast is hij een van de drijvende krachten achter De Koer, een sociale en artistieke werking in de Brugse Poort in Gent. Eerder was werk van Max onder andere te zien op Bâtard Festival (Brussel), en ontwierp hij kostuums voor de voorstelling Matisklo (2018) van Bosse Provoost.

Credits

Deel I van deze reis kwam tot stand met de paardenkracht van Thorèse, Louise, Cithor en Lila en de mensenkracht van: Corentin Hannon, Eva Fillet, Jade Fillet, Wiebe Moerman, Kasper Devos, Simon Allemeersch, Stefanie Claes, Pilou Claes Allemeersch, Diede Roosens, Sander De Cuyper, Amy Franceschini, Max Pairon, Leendert Van Accoleyen, Jorne Van Accoleyen, Menzo Kircz, Simon Van Schuylenbergh, Michèle Vanvlasselaer, Lukas Pairon, Zoë Hoornaert, Vincent Focquet, Mathilde Pairon, Jako Jacobs, Renée Pevernagie, Reinout Dewulf, Carmen Landuyt, Wouter Hellin, Oscar Hellin Faes, Leon Hellin Faes, Lucien, Judith Vindevogel, Stef Depover, Lhoussaine Aamria, Maarten De Vrieze, Alina Kneepkens, Leontien Allemeersch, Kim Snauwaert, Ewoud Vermote, graaf d’Ursel, gravin d’Ursel, Sam Bogaerts, Ann D’Haese, Eva Samyn, Carmine De Swerts, Guido Meersman, Jef Seghers, Samira El Khadraoui, Joes Roosens, Febe Roosens, Benoît Crucifix, David Doménech, Lisette Willems, Karolien Soete, Eric Hoefman, Bea Hoefman, Lode Vranken, Mark Triest, Eline Vermeir, Laurens Tas, Eline Vyncke, Haider Khafaji, Richir Christophe, Alain Rubais, Jérôme Rubais, Pascal Depaepe, Jack Wauthier en Bruno Van Driessche.
 

Een coproductie van Kunstenplatform PLAN B, WALPURGIS en de Koer. 

Notities